کدام پیکاپ آفرود برتر است؟
وقتی صحبت از پیکاپهای میانرده آفرود میشود، شورولت کلرادو ZR2 Bison 2025، فورد رنجر رپتور 2024 و تویوتا تاکوما TRD Pro 2024 در صدر لیست قرار دارند. این سه غول بیابانی در نزدیکی پارک ایالتی بیابان آنزا-بورگو در کالیفرنیا آزمایش شدند تا مشخص شود کدام یک در زمینهای ناهموار و جادههای آسفالت بهترین عملکرد را دارد. از شتابگیری در شنزارها تا راحتی در رانندگی روزمره، این مقایسه همه جنبهها را پوشش میدهد.
مشخصات فنی و عملکرد در آفرود
- شورولت کلرادو ZR2 Bison 2025: این پیکاپ با موتور 2.7 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر، 310 اسببخار قدرت و 430 پوند-فوت گشتاور تولید میکند. مجهز به لاستیکهای 35 اینچی Goodyear Wrangler، کمکفنرهای Multimatic DSSV و قفل دیفرانسیل جلو و عقب، کلرادو با زاویه ورود 38.2 درجه و ارتفاع 12.2 اینچی از زمین، برای مسیرهای سخت ساخته شده است. شتاب 0 تا 60 مایل در ساعت آن 6.8 ثانیه و قیمت پایهاش 60,395 دلار است.
- فورد رنجر رپتور 2024: با موتور 3.0 لیتری V6 توئینتوربو اکوبوست، رنجر رپتور 405 اسببخار و 430 پوند-فوت گشتاور ارائه میدهد. لاستیکهای 33 اینچی BFGoodrich KO3 و کمکفنرهای 2.5 اینچی Fox Live Valve، آن را به سریعترین در این گروه تبدیل کردهاند، با شتاب 0 تا 60 مایل در 5.4 ثانیه. قیمت پایه آن 57,215 دلار است.
- تویوتا تاکوما TRD Pro 2024: مجهز به پیشرانه هیبریدی i-Force Max (2.4 لیتری توربو + موتور الکتریکی)، تاکوما 326 اسببخار و 465 پوند-فوت گشتاور تولید میکند. لاستیکهای 33 اینچی Goodyear Territory RT و سیستم تعلیق Fox QS3، به همراه زاویه ورود 33.8 درجه، آن را متعادل کردهاند. شتاب 0 تا 60 مایل در 6.7 ثانیه و قیمت پایه 65,395 دلار است.
در تست آفرود، رنجر رپتور با سرعت و نرمی سواری در مسیرهای شنی برتری داشت، در حالی که کلرادو ZR2 Bison در خزیدن آهسته روی سنگها و تاکوما TRD Pro در مصرف سوخت (16 مایل بر گالن در مقابل 14 برای رقبا) بهتر عمل کردند.
تجربه رانندگی: از بیابان تا خیابان
هر سه پیکاپ در زمینهای ناهموار فوقالعاده بودند، اما تفاوتها در جزئیات نمایان شد. فورد رنجر رپتور با شتاب و سواری نرم در مسیرهای بیابانی، محبوبترین انتخاب برای رانندگی بین مسیرها بود. کلرادو ZR2 Bison با ظاهر خشن و راحتی سواری، حس اعتماد بیشتری در آفرود القا میکرد، اما فضای عقب آن کمی تنگ بود. تاکوما TRD Pro با پیشرانه هیبریدی و گشتاور بالا، در جادههای آسفالت متمدنتر بود، هرچند صندلیهای عقبش برای بزرگسالان تنگ است و قیمت بالایش انتقادهایی به همراه داشت.
طراحی و امکانات داخلی
- کلرادو ZR2 Bison: کابین جادار با مواد اولیه معمولی، اما مجهز به صفحه نمایش 11.3 اینچی و دوربینهای زیر بدنه برای آفرود.
- رنجر رپتور: کابین مدرن با صفحه نمایش عمودی بزرگ، اما دکمههای فیزیکی کمتر و فضای عقب جادارتر از رقبا.
- تاکوما TRD Pro: طراحی داخلی جذاب با صندلیهای IsoDynamic، اما فضای عقب محدود و هزینه اضافی برای امکانات کوچک مثل گلگیرها (60 دلار) آزاردهنده است.
قیمت و ارزش خرید
فورد رنجر رپتور با قیمت 57,215 دلار، ارزانترین گزینه است و ارزش بیشتری نسبت به امکاناتش ارائه میدهد. کلرادو ZR2 Bison با 60,395 دلار، تعادل خوبی بین قابلیت و هزینه دارد، اما تاکوما TRD Pro با 65,395 دلار، گرانترین است و برخی معتقدند هزینهاش با ارزشش همخوانی ندارد، بهویژه با توجه به قیمتگذاری اضافی برای لوازم جانبی.
برنده نهایی: فورد رنجر رپتور
هر سه پیکاپ در آفرود و خیابان عملکردی بینظیر داشتند، اما فورد رنجر رپتور به دلیل سواری نرمتر، شتاب بهتر و قیمت پایینتر، برنده این مقایسه شد. Car and Driver مینویسد: «رنجر رپتور نهتنها امکانات آفرود را با قیمتی مناسبتر ارائه میدهد، بلکه سواری بهتری بدون فداکردن راحتی جادهای دارد.» کلرادو ZR2 Bison در جایگاه دوم قرار گرفت و تاکوما TRD Pro، با وجود مصرف سوخت بهتر و گشتاور بالا، به دلیل قیمت و فضای محدود عقب، سوم شد.
بدون نظر! اولین نفر باشید