از تغییر استراتژی تولید تا نوسانات قیمت
از افزایش قیمتها تا توقف تولید، خودروسازان داخلی و خارجی همگی به شیوههای متفاوتی به تعرفههای گسترده ۲۵ درصدی دولت دونالد ترامپ بر خودروهای وارداتی به ایالات متحده واکنش نشان میدهند که اکنون اجرایی شدهاند. تعرفهها بر قطعات وارداتی خودرو، مانند موتورها و جعبهدندهها، تا ۵ می آغاز نخواهد شد و تعرفههای گسترده “متقابل” دونالد ترامپ نیز بر صنعت خودرو اعمال نمیشود، به این معنا که این تعرفهها به مالیات ۲۵ درصدی اضافه نخواهند شد. نحوه واکنش خودروسازان به تعرفهها انتظار میرود طی روزها و هفتههای آینده تکامل یابد، اما ما لیستی از آنچه تاکنون میدانیم گردآوری کردهایم.
هیوندای
هیوندای روز جمعه تأیید کرد که برنامه “اطمینان مشتری” خود را که خدمات تعمیر و نگهداری رایگان را برای مدلهای ۲۰۲۶ و جدیدتر ارائه میداد، دیگر ارائه نخواهد کرد و این تصمیم را مستقیماً به تعرفههای جدید ایالات متحده نسبت داد. این خودروساز کرهای اعلام کرد که این برنامه تا ۲ ژوئن ادامه خواهد داشت. هیوندای همچنین متعهد شده که قیمتهای پیشنهادی خردهفروشی (MSRP) را برای خودروهای هیوندای و جنسیس خود در این بازه زمانی تقریباً دو ماهه که آن را “پنجره حفاظتی” مینامد، ثابت نگه دارد. این تصمیم بهرغم تعرفههای ۲۵ درصدی بر خودروهای وارداتی است که از روز پنجشنبه اجرایی شد.
استلانتیس
استلانتیس، که برندهایی چون کرایسلر و دوج را در اختیار دارد، در واکنش به تعرفهها، تولید را در چندین کارخانه خود در کانادا و مکزیک متوقف کرد و در عین حال به همه مصرفکنندگان آمریکایی تخفیفهایی به قیمت کارمندی ارائه داد تا فروش را تقویت کند و موجودی خودروها را در بحبوحه نگرانیهای اقتصادی ناشی از تعرفههای دونالد ترامپ کاهش دهد. این توقفها که بهعنوان شدیدترین واکنش یک خودروساز به تعرفههای جدید تلقی میشود، از روز دوشنبه در کارخانه مونتاژ ویندزور در انتاریو کانادا به مدت دو هفته آغاز میشود و در کارخانه مونتاژ تولوکا در مکزیک در کل ماه آوریل ادامه خواهد داشت.
فورد
فورد تصمیم گرفت به سرعت در یک حوزه عمل کند و برنامه قیمتگذاری کارمندی به نام “از آمریکا، برای آمریکا” را برای مصرفکنندگان آمریکایی معرفی کرد. چنین برنامههایی در گذشته بحثبرانگیز بودهاند، زیرا خودروها را نزدیک یا کمتر از قیمت فاکتور برای نمایندگیها میفروشند و حاشیه سود محدود خردهفروشان را کاهش میدهند. اما فورد معتقد است که اکنون زمان مناسبی برای راهاندازی این برنامه است تا عملیات بزرگ خود در ایالات متحده – بزرگترین در میان خودروسازان – را تبلیغ کند و به فروش در میان نگرانیهای مصرفکنندگان و عدم اطمینان اقتصادی ناشی از تعرفههای دونالد ترامپ کمک کند.
جنرال موتورز
مجله Car and Driver با سخنگوی جنرال موتورز تماس گرفت تا نظر این شرکت را درباره واکنش به تعرفهها جویا شود و آنها ما را به بیانیهای از انجمن تجارت جنرال موتورز، انجمن سیاستگذاری خودروهای آمریکایی (AAPC)، ارجاع دادند که در آن آمده بود: “خودروسازان ایالات متحده متعهد به چشمانداز رئیسجمهور دونالد ترامپ برای افزایش تولید خودرو و ایجاد شغل در ایالات متحده هستند.”
تویوتا
تویوتا موتور، بزرگترین خودروساز جهان، تصمیم گرفته که فعلاً قیمت خودروهای صادراتی خود به ایالات متحده را افزایش ندهد، بهرغم اعلام تعرفههای ۲۵ درصدی دونالد ترامپ بر واردات خودرو، طبق گزارش شبکه عمومی ژاپن، NHK.
فولکسواگن
فولکسواگن به نمایندگیهای خود در ایالات متحده اعلام کرده که خودروهایی که از اروپا و مکزیک وارد میشوند، اکنون هزینه تعرفههای اعمالشده را روی برچسبهایی که مصرفکنندگان هنگام خرید خودرو میبینند، نشان خواهند داد.
اینفینیتی
در یادداشتی به خردهفروشان این برند، تیago کاسترو، معاون اینفینیتی آمریكا، اعلام كرد كه تولید QX50 و QX55 برای ایالات متحده “تا اطلاع ثانوی” به دلیل تعرفهها متوقف شده است، طبق گزارش Automotive News در روز پنجشنبه. سخنگوی این شرکت روز پنجشنبه این اقدامات را به CNBC تأیید کرد و گفت که این خودروساز ژاپنی در حال بازنگری “عملیات تولید و زنجیره تأمین خود است تا راهحلهای بهینه برای کارایی و پایداری را شناسایی کند.”
نیسان
نیسان اعلام کرد که دو شیفت را در کارخانه تولید خود در تنسی حفظ خواهد کرد – تغییری نسبت به برنامه قبلی این خودروساز برای حذف یکی از شیفتها.
فراری
این خودروساز لوکس ایتالیایی هفته گذشته اعلام کرد که پس از اول آوریل، قیمت برخی مدلها را در واکنش به تعرفههای جدید خودرویی ایالات متحده افزایش خواهد داد و تا ۵۰,۰۰۰ دلار به قیمت یک خودروی معمولی اضافه خواهد کرد.
جگوار لندرور
جگوار لندرور اعلام کرد که صادرات خودروهای ساخت بریتانیا به ایالات متحده را در ماه آوریل متوقف خواهد کرد تا تأثیر تعرفههای ۲۵ درصدی دونالد ترامپ را ارزیابی کند.
بیامو
طبق گزارش وال استریت ژورنال، بیامو اعلام کرده که تا حداقل ماه می، هزینههای افزایشیافته ناشی از تعرفههای دولت دونالد ترامپ بر خودروهای تولیدشده در مکزیک را پوشش خواهد داد.
این تنها چند روز از اجرایی شدن تعرفههای ۲۵ درصدی دونالد ترامپ بر خودروهای خارجی گذشته است، اما این مالیات بر واردات منجر به تغییرات فوری از جمله تعدیل نیرو و توقف ارسال خودروها شده است و انتظار میرود واکنشهای بیشتری در راه باشد.
بدون نظر! اولین نفر باشید