دوئل علی انصاری و بابک زنجانی برای تصاحب سایپا
خصوصیسازی گروه خودروسازی سایپا و ورود بازیگران جدید
پس از موفقیت در واگذاری مدیریت گروه صنعتی ایران خودرو به بخش خصوصی، اکنون نوبت به گروه خودروسازی سایپا رسیده است که مدیریت و سهام آن نیز خصوصیسازی شود. این فرآیند بهعنوان بخشی از سیاستهای کلان اقتصادی کشور در راستای افزایش کارایی و رقابتپذیری در صنعت خودرو، آغاز شده و بلوک مدیریتی این شرکت به فروش خواهد رسید.
فرآیند خرید و اهلیتسنجی
بر اساس برنامهریزیها، افراد حقیقی و حقوقی متقاضی خرید این بلوک تا تاریخ ۲۴ اردیبهشتماه جاری فرصت دارند با مراجعه به معاونت اقتصادی شرکت سایپا، فرمهای لازم را دریافت و درخواستهای خود را ثبت کنند. پس از پایان مهلت مقرر، درخواستهای دریافتی به مراجع ذیصلاح ارسال و متقاضیان از نظر اهلیتسنجی بررسی خواهند شد. این مرحله حیاتی است، زیرا افراد و شرکتهای متقاضی باید توانایی مدیریت و برنامهریزی برای بهبود وضعیت گروه خودروسازی سایپا را داشته باشند.
پس از اتمام این فرآیند و مشخص شدن افراد واجد شرایط، مراحل قیمتگذاری آغاز خواهد شد. این مراحل میتواند به شکلگیری یک رقابت جدید و جدی در صنعت خودرو منجر شود و به عنوان نقطه عطفی در تاریخ خودروسازی ایران مطرح گردد.
متقاضیان خرید و رقابت بین بازیگران بزرگ
در روزهای اخیر، اسامی نامآشنایی در میان متقاضیان خرید سهام سایپا به چشم میخورد. از جمله این نامها میتوان به شرکت کرمانموتور، هلدینگ وان متعلق به بابک زنجانی و گروه انتخاب وابسته به محمدرضا دیانی اشاره کرد. همچنین، در جدیدترین بررسیها نام گروه صنعتی و غذایی گلستان، که به گروه تجاری گرامی معروف است و علی انصاری، مالک ایرانمال و سهامدار اصلی بانک آینده، نیز ذکر شده است.
ورود علی انصاری به رقابت
علی انصاری از طریق شرکتی به نام پترو صنعت صدر وارد این رقابت بزرگ شده است. این شرکت جزو سهامداران اصلی چند بانک کشور محسوب میشود و ورود او به این رقابت میتواند تحولی بزرگ در صنعت خودرو ایجاد کند. اگر انصاری در این رقابت موفق شود، احتمال دارد احمد قلعهبانی، مدیرعامل اسبق سایپا، بار دیگر مدیریت این خودروسازی را بر عهده گیرد. همچنین، گفته میشود که شرکت رنو نیز ممکن است در همکاریهای آتی با این خودروسازی نقش داشته باشد.
ورود انصاری به این رقابت حدوداً یک میلیارد دلاری، میتواند معادلات و پیشبینیهای گذشته را به مرحله جدیدی وارد کند. این موضوع نشاندهنده ورود یک نهاد پرقدرت پولی به صنعت خودرو است که میتواند به تحولاتی بزرگ در این صنعت منجر شود.
شرایط و الزامات اهلیتسنجی
فعالان صنعت خودرو معتقدند که متقاضیان خرید سهام و مدیریت گروه خودروسازی سایپا باید دارای توان فنی مدیریت، سابقه و برنامه مدون باشند. سعید مدنی، مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا، نیز تأکید کرده است که صرف داشتن سرمایه کافی برای خرید این بنگاه بزرگ، بههیچوجه کافی نیست. او معتقد است که شرکتهای بزرگ قطعهسازی که کنسرسیومهایی را در صنعت خودرو تشکیل دادهاند، در کنار کرمانموتور، گزینههای مناسبتری برای این خرید هستند.
این نگرانی از نگهداری و رشد سرمایه ملی بهنام گروه خودروسازی سایپا، نشاندهنده اهمیت این خودروسازی در صنعت خودرو ایران است و بر لزوم انتخاب مدیرانی با تجربه و برنامهریزی دقیق تأکید دارد.
مراحل بعدی و قیمتگذاری
تا کنون هیچ قیمتی یا برندهای برای بلوکهای مدیریتی سایپا مشخص نشده است و آنچه دریافت شده، صرفاً درخواست مشارکت در خرید و فراخوان است. در مرحله بعد، قیمت بهصورت کارشناسی تعیین شده و بلوک سهم مورد بررسی قرار میگیرد. پس از پایان این کارشناسی، قیمت پایه اعلام و متقاضیان واجد شرایط میتوانند برای خرید با قیمت نهایی اعلامی اقدام کنند.
پیامدهای خصوصیسازی سایپا
خصوصیسازی سایپا میتواند به رشد و توسعه این گروه خودروسازی کمک کند و به افزایش رقابت در بازار خودرو منجر شود. با ورود بازیگران جدید و قوی به این عرصه، میتوان انتظار داشت که روند بهبود کیفیت محصولات، افزایش تنوع و رقابتپذیری در صنعت خودرو تسریع شود. همچنین، این تحولات میتواند به تأمین نیازهای بازار و مشتریان کمک کند و در نهایت به نفع مصرفکنندگان و اقتصاد کشور باشد.
نتیجهگیری
با توجه به تحولات اخیر در صنعت خودرو، خصوصیسازی سایپا بهعنوان یک روند ضروری در راستای بهبود عملکرد و رقابتپذیری این خودروسازی مطرح شده است. باید منتظر ماند و دید که کدام یک از متقاضیان موفق به تصاحب مدیریت این خودروسازی خواهند شد و چه تحولاتی در آینده نزدیک در این صنعت به وقوع خواهد پیوست. ورود نهادهای قدرتمند اقتصادی و خصوصی به این عرصه میتواند به تحولات مثبتی در صنعت خودرو منجر شود و در راستای رشد و پیشرفت این صنعت در کشور مؤثر باشد.
بدون نظر! اولین نفر باشید