موتوریزه – طبق آمارهای منتشرشده از سوی خودروسازان در سامانه کدال، سه شرکت بزرگ خودروسازی کشور، یعنی ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو، در مجموع ۴۳ هزار و ۱۰۸ دستگاه انواع خودرو سواری و وانت پراید را در ماه گذشته به فروش رساندهاند. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، این سه خودروساز ۴۱ هزار و ۱۹ دستگاه خودرو فروخته بودند. بنابراین، در ماه فروردین، این خودروسازان بزرگ کشور با رشد ۵ درصدی، معادل ۲ هزار و ۸۹ دستگاه فروش را ثبت کردهاند.
همچنین، فروش خودروسازان در نخستین ماه از سال جاری، از میزان تولید آنها در این بازه زمانی کمتر بوده است. در ماه گذشته، این سه خودروساز بزرگ ۴۴ هزار و ۵۶۵ دستگاه خودرو سواری تولید کردند و با اضافه کردن ۴۴۳ دستگاه پراید وانت، این رقم به ۴۵ هزار و ۸ دستگاه میرسد. در حالی که میزان فروش آنها ۴۳ هزار و ۱۰۸ دستگاه بوده، به این معنی است که آنها در این ماه یکهزار و ۹۰۰ دستگاه، معادل ۴.۲ درصد از تولیدات خود را به فروش نرساندهاند.
دو عامل اصلی را میتوان در دپوی بخشی از تولیدات خودروسازان در فروردین ماه مؤثر دانست. نخستین عامل، بازگشت خودروهای ناقص به خط تولید است. ایرانخودرو بهطور جداگانه تعداد خودروهای ناقص خود را اعلام کرده که در ماه فروردین ۱۹۴ دستگاه بوده است. اما دو خودروساز دیگر در گزارشهای خود به سازمان بورس، تعداد این خودروها را بهطور جداگانه ذکر نکردهاند و ممکن است آنها را جزو تولیدات خود در نظر گرفته باشند. این خودروهای ناقص به دلیل کمبود قطعات از ماه گذشته مجدداً به خط تولید بازگشتهاند، زیرا مشکلات ارزی و کاهش تولید قطعهسازان تأمین قطعات مورد نیاز را برای خودروسازان دشوار کرده است.
دومین عامل احتمالاً انتظار خودروسازان برای اعلام قیمتهای جدید محصولاتشان است. با آغاز سال جدید، خودروسازان انتظار داشتند که سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان قیمتهای جدید خودروهای داخلی را اعلام کند. این روند که در اوایل هر سال رخ میدهد، بهویژه ناشی از انتظار برای افزایش قیمتهاست. با این حال، با رسیدن به میانه ماه دوم سال، هنوز خبری از قیمتگذاری جدید نیست و حتی در سال گذشته نیز این قیمتها در اواخر ماه هشتم اعلام شدند.
در بین سه خودروساز بزرگ کشور، پارسخودرو موفق شده است بیشترین رشد فروش را در فروردینماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهثبت برساند. این خودروساز در ماه ابتدایی سال جاری ۵ هزار و ۸۰۳ دستگاه خودرو سواری به فروش رسانده، در حالی که در فروردین ۱۴۰۳ این رقم ۲ هزار و ۹۴۳ دستگاه بود. همچنین، پارسخودرو در این ماه ۴ هزار و ۴۲۰ دستگاه تولید داشته که کمتر از میزان فروش این شرکت بوده است. بنابراین، این خودروساز در ماه گذشته بخشی از موجودی انبار خود را به فروش رسانده است.
بر اساس آمار ارائهشده به سامانه کدال، ایرانخودرو نیز در فروردینماه ۲۴ هزار و ۶۷۵ دستگاه از تولیدات خود را به فروش رسانده است. این در حالی است که این شرکت در مدت مشابه سال پیش ۲۳ هزار و ۵۵۲ دستگاه خودرو فروخته بود، که نشاندهنده افزایش ۴.۸ درصدی، معادل هزار و ۱۲۳ دستگاه در فروش این خودروساز بزرگ کشور است.
ایرانخودرو در نخستین ماه سال توانسته ۲۹ هزار و ۱۰۷ دستگاه محصول سواری تولید کند. با توجه به فروش این شرکت در دوره مورد بررسی، بزرگترین خودروساز ایران ۴ هزار و ۴۳۲ دستگاه، معادل ۱۵ درصد از محصولات تولیدی خود را به فروش نرسانده است.
در مقابل، سایپا در ماه گذشته برخلاف دو خودروساز دیگر با افت فروش مواجه بوده است. این شرکت در فروردینماه ۱۲ هزار و ۶۳۰ دستگاه محصول به فروش رسانده که نسبت به ماه ابتدایی سال پیش، که میزان فروش آن به ۱۴ هزار و ۵۲۴ دستگاه میرسید، کاهش حدود ۱۳ درصدی، معادل هزار و ۸۹۴ دستگاه را نشان میدهد. طبق آمار موجود در کدال، تولید سواری و پراید وانت سایپا در ماه ابتدایی سال به ۱۱ هزار و ۴۸۱ دستگاه رسیده است. با در نظر گرفتن میزان فروش این شرکت، سایپا در واقع یکهزار و ۱۴۹ دستگاه بیشتر از میزان تولید خود فروخته که نشاندهنده کاهش موجودی انبار آن است.
کاهش قیمت خودروها
در روز گذشته، قیمت خودروهای داخلی با کاهش ۲ تا ۹ میلیونتومانی مواجه شد. بهعنوان مثال، قیمت سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۴) با ۹ میلیونتومان کاهش به ۸۶۹ میلیونتومان، شاهین اتومات (۱۴۰۴) با ۶ میلیونتومان کاهش به ۹۴۴ میلیونتومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۵ میلیونتومان کاهش به یک میلیارد تومان، شاهین (بدون سانروف) (۱۴۰۴) با ۴ میلیونتومان کاهش به ۸۳۵ میلیونتومان و تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۴) با ۴ میلیونتومان کاهش به ۹۱۱ میلیونتومان رسید.
در میان خودروهای مونتاژی نیز قیمتها نوساناتی را تجربه کردند؛ بهطوری که کیامسی T۸ (۱۴۰۴) با ۳۰ میلیونتومان افزایش به یک میلیارد و ۸۳۰ میلیونتومان، فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۲۵ میلیونتومان افزایش به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیونتومان و دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۴) با ۲۰ میلیونتومان افزایش به ۲ میلیارد و ۶۲۰ میلیونتومان رسید. از سوی دیگر، کیامسی X۵ (۱۴۰۴) با ۳۰ میلیونتومان کاهش به یک میلیارد و ۹۷۰ میلیونتومان و هایما S۵ (۱۴۰۴) با ۲۰ میلیونتومان کاهش به یک میلیارد و ۶۱۵ میلیونتومان ارزشگذاری شدند.
در بخش خودروهای وارداتی نیز نوسانات قیمتی قابل توجهی مشاهده شد. قیمت هیوندای کرتا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیونتومان، نیسان ترا ۲۰۰۰ سیسی توربو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به ۴ میلیارد و ۵۵۰ میلیونتومان و ونوسیا V Online DD-i (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیونتومان رسید. از طرفی، نیسان سیلفی E-Power پلاس (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیونتومان و تویوتا کرولا – ۱۲۰۰ سیسی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
این نوسانات قیمتی در بازار خودرو نشاندهنده تغییرات مستمر و غیرقابل پیشبینی در این صنعت است که تحت تأثیر عوامل مختلف اقتصادی و بازار قرار دارد.