چانگان های سایپا به تاکسی های بابک زنجانی تبدیل شدند؟
چندی پیش، سایپا در نمایشگاه تحول صنعت از خودروی چانگان ایدو ۴۶۰ رونمایی کرد. این خودرو به عنوان یک مدل تمام برقی به بازار معرفی شد و به نظر میرسید که سایپا برنامههای ویژهای برای این محصول دارد. پس از این نمایشگاه، سایپا بهصورت غافلگیرکنندهای اقدام به وارد کردن چانگان ایدو ۴۶۰ تمام برقی به سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی کرد و قصد داشت این محصول چینی را به فروش برساند. اکنون، بابک زنجانی، یکی از شخصیتهای جنجالی و بحثبرانگیز کشور، در توییتی اعلام کرده است که این خودروها بهعنوان تاکسی در هلدینگ شخصیاش بهکار گرفته خواهند شد. این موضوع سوالاتی را در رابطه با آینده چانگانهای سایپا به وجود آورده است: آیا واقعاً این خودروها به تاکسیهای بابک زنجانی تبدیل شدهاند؟
توییت بابک زنجانی
بابک زنجانی در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) نوشت: «در سال سرمایهگذاری، قدرت اقتصادی جایگزین قدرت سیاسی برای رونق خواهد شد. کرج، قشم، اصفهان، پذیرای ورود تاکسیهای دات وان خواهند بود.» او همچنین در ادامه این توییت، از بررسی زیرساختهای ورود تاکسیهای دات وان به شهرهای اصفهان و کرج خبر داد و افزود: «تاکسیهای تویوتا BZ3 به زودی مهمان مردم شریف اصفهان خواهند بود. این تاکسیها با رانندگان خانم و آقای بومی و با لباسهای سنتی اصفهان و برگرفته از فرهنگ و هویت ایرانی خواهند بود.»
در این توییت، زنجانی همچنین تصویری از چانگان ایدو برقی منتشر کرد و نوشت: «اینبار البرز، با صدها دستگاه تاکسی برقی دات وان، برای نفسکشیدن یک کلانشهر. مسیر، روشنتر از همیشه؛ با چانگانهای برقی.»
چانگان ایدو ۴۶۰: مشخصات فنی و ویژگیها
چانگان ایدو ۴۶۰ یک خودروی تمام برقی است که از موتور با قدرت ۱۶۱ اسب بخار بهره میبرد. این موتور قادر است گشتاور آنی ۲۴۵ نیوتن متر را به چرخهای جلو منتقل کند و شتاب صفر تا صد ۱۰.۸ ثانیهای را برای این خودرو رقم بزند. همچنین، ظرفیت باتری این خودرو که محصول شرکت معتبر CATL چین است، ۴۷.۷۸ کیلووات ساعت بوده و حداکثر پیمایش ۴۰۱ کیلومتر را برای چانگان ایدو ۴۶۰ فراهم میآورد. این پک باتری با شارژ سریع حدود ۵۰ دقیقه و با شارژ عادی به مدت ۸.۵ ساعت زمان نیاز دارد تا بهطور کامل شارژ شود. با این ویژگیها، چانگان ایدو ۴۶۰ بهعنوان یک گزینه مناسب برای تاکسیرانی شهری به شمار میرود و میتواند در کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی شهری مؤثر باشد.
واگذاری سایپا به هلدینگ دات وان
اخبار جدید نشان میدهد که سایپا با موافقت بورس و ارزش تقریبی یک میلیارد دلار در آستانه واگذاری به هلدینگ دات وان، منتسب به بابک زنجانی، قرار دارد. یکی از نکات قابل توجه در این ماجرا، حضور جواد سلیمانی، مدیرعامل اسبق سایپا، در تیم خودرویی هلدینگ دات وان است. سلیمانی که بین سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ سکان هدایت سایپا را بر عهده داشت، با تجربه قابل توجهی که در صنعت خودرو دارد، بهعنوان یکی از مهرههای کلیدی زنجانی در این هلدینگ فعالیت میکند. حضور او میتواند عاملی تعیینکننده در جلب اعتماد نهادهای تصمیمگیر برای واگذاری سهام سایپا به دات وان باشد. به نظر میرسد که تجربه سلیمانی در مدیریت سایپا و شناخت عمیق او از چالشهای این شرکت، میتواند بهعنوان یک مزیت رقابتی برای هلدینگ دات وان در مذاکرات واگذاری عمل کند.
نتیجهگیری
با توجه به این اخبار و توییت بابک زنجانی، به نظر میرسد که او خودروهای چانگان ایدو را از سایپا دریافت کرده و قصد دارد آنها را بهعنوان تاکسیهای برقی به کار گیرد. این تحولات نه تنها نشاندهنده حرکت به سمت خودروهای برقی در ناوگان حملونقل شهری است، بلکه میتواند به بهبود وضعیت محیطزیست و کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها کمک کند. همچنین، این اقدامات میتواند به تجدید نظر در سیاستهای مربوط به صنعت خودروسازی ایران و افزایش رقابت در این حوزه منجر شود.
در مجموع، با ورود چانگان ایدو ۴۶۰ به ناوگان تاکسیرانی بابک زنجانی و تأکید بر استفاده از خودروهای برقی، به نظر میرسد که تحولی در صنعت حملونقل شهری در حال شکلگیری است که میتواند به بهبود کیفیت زندگی در مناطق شهری و ارتقاء سطح خدمات حملونقل عمومی کمک کند.
بدون نظر! اولین نفر باشید