درخواست مقامات دولت ژاپن از نیسان
تعطیلی احتمالی دو کارخانه نیسان در ژاپن
بر اساس منابع خبری، دو کارخانه از کارخانههای ژاپنی نیسان که هر دو در استان کاناگاوا قرار دارند، در فهرست تعطیلی قرار گرفتهاند. این دو کارخانه شامل کارخانه اوپاما نیسان در یوکوسوکا و کارخانه شونان واحد نیسان شاتای هستند که وسایل نقلیه تجاری را تولید میکنند.
تاثیرات ناشی از تعطیلی کارخانهها
این دو کارخانه بخش بزرگی از ظرفیت تولید نیسان در ژاپن را تشکیل میدهند. از دست دادن کارخانه اوپاما، که نخستین کارخانه نیسان است که تولید انبوه خودروهای برقی را در دستور کار دارد، تأثیر زیادی بر وضعیت این خودروساز خواهد داشت. این کارخانه یک جاذبه گردشگری محبوب در این منطقه بهشمار میرود و ظرفیت تولید سالانه حدود ۲۴۰ هزار دستگاه خودرو را دارد و همچنین ۳ هزار و ۹۰۰ نفر در آن مشغول بهکار هستند.
با این حال، براساس گزارشهای نشریه تجاری ژاپنی «کیودو نیوز»، برخی کارگران کارخانه اظهار داشتهاند که نیسان به کارمندان خود گفته است که گزارشهای مربوط به تعطیلی برنامهریزیشده آنها قطعی نیست.
واکنش مقامات محلی
مقامات دولتی استان کاناگاوا در همان روز یک جلسه اضطراری برگزار کردند تا در صورت تعطیلی کارخانه، برنامههایی را برای ارائه خدمات استخدام مجدد و مشاوره به کارمندان احتمالی آسیبدیده مورد بحث قرار دهند. یوجی کورویوا، فرماندار کاناگاوا، در این جلسه گفت: «اگر آنها واقعا این کارخانهها را تعطیل کنند، تاثیر زیادی بر اشتغال و اقتصاد خواهد داشت. ما گزینههای خود را از زوایای مختلف در نظر خواهیم گرفت.»
کورویوا همچنین خاطرنشان کرد که نیسان پس از انتشار گزارشهای «رویترز» و «نیکی» با استان تماس گرفت و به آنها اطلاع داد که هیچ تصمیمی گرفته نشده است. به گزارشها، مقامات دولت محلی به نیسان گفتهاند که امیدوارند خودروساز عواقب احتمالی تعطیلی تاسیسات خود را در نظر بگیرد. کاتسوآکی کامیجی، شهردار یوکوسوکا، نیز ابراز امیدواری کرد که کارخانه به درخشش سابق خود بازگردد.
برنامههای ادغام و تغییرات در نیسان
برنامههای احتمالی برای تعطیلی کارخانههای ژاپنی به طرحهای ادغام Re:Nissan توسط ایوان اسپینوزا، مدیرعامل نیسان، مربوط میشود. این طرح شامل کاهش حدود ۲۰ هزار جایگاه شغلی و تغییرات اساسی در ظرفیت تولید جهانی آن، از جمله تعطیلی هفت کارخانه مونتاژ جهانی برای کاهش تولید بهتنها ۱۰ کارخانه تا پایان سال مالی ۲۰۲۸-۲۰۲۷ است.
به گفته منبعی که با «رویترز» صحبت کرد، نیسان در حال بررسی تعطیلی کارخانهها در کشورهای دیگر از جمله آفریقای جنوبی، هند، آرژانتین و مکزیک است. گزارش نیکی آسیا بیان کرده که دو مورد از سه کارخانه مکزیکی این شرکت که در فهرست حذف قرار دارند، شامل کارخانه CIVAC است که از سال ۱۹۶۱ در این کشور به تولید خودرو مشغول بوده است.
چالشهای نیسان و آینده این خودروساز
روایتهایی که از طریق رسانههای خبری تجاری ژاپن منتشر شده است، به ما یادآوری میکند که نیسان با چالشهای جدی روبرو است. ایوان اسپینوزا در خصوص تعدیل ۲۰ هزار نیروی کار گفت: «این یک تصمیم بسیار دردناک و غمانگیز است. اگر برای بقای نیسان ضروری نبود، این کار را انجام نمیدادیم. آیا اطمینان داریم که این کافی است؟ پاسخ مثبت است.»
اسپینوزا همچنین تأکید کرد که برای بهدست آوردن نتایج مورد نیاز باید سریع حرکت کنند. در حالی که نیسان کارهای زیادی برای انجام دادن در مورد آینده خود دارد، ظرفیت تولید متورم تنها یکی از مشکلاتی است که این خودروساز با آن مواجه است. اکنون باید روند بازسازی را از ابتدا تا انتها زیر نظر داشته باشیم و ببینیم اوضاع برای این خودروساز باسابقه ژاپنی چگونه پیش خواهد رفت.
بهطور کلی، وضعیت کارخانههای نیسان در ژاپن و برنامههای مرتبط با ادغام و کاهش نیروی کار، نشاندهنده تحولات بزرگ در صنعت خودروسازی است که میتواند عواقب گستردهای برای کارگران و اقتصاد محلی به همراه داشته باشد.
بدون نظر! اولین نفر باشید