برگزاری رالی تهران – همدان: یک رویداد خودرویی با حضور خودروهای کلاسیک
رالی تهران – همدان با شرکت حدود ۷۵ خودرو در ۳ کلاس همگانی، پیشرفته و کلاسیک و با شعار «ما با طبیعتیم» و به یاد حمیدرضا درجاتی، عکاس و خبرنگار هنرمند، توسط کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران طی روزهای پنجشنبه و جمعه (۸ و ۹ خرداد ۱۴۰۴) برگزار شد. این رویداد فرصتی مناسب برای نمایش توانمندیهای خودروهای مختلف و ترویج فرهنگ رالی در کشور فراهم کرد.
درباره مسابقات رالی
مسابقات رالی در ایران هر سال در چندین دوره برگزار میشود و فصل ۱۴۰۴ شامل ۶ دور خواهد بود. دور اول این فصل، رالی تهران – همدان بود و در ادامه، مسابقات تهران – متینآباد، تهران – خوانسار و تهران – ساری نیز برنامهریزی شده است. برای شرکت در این مسابقات، هر خودرویی که طبق استانداردهای راهنمایی و رانندگی امکان تردد در خیابانها و جادههای کشور را داشته باشد، میتواند در رالی شرکت کند. هر تیم شامل یک راننده و یک نقشهخوان است که بهعنوان همراه راننده، وظیفه هدایت و نظارت بر مسیر را بر عهده دارد.
در هر دور از مسابقه، نفرات اول تا دهم به ترتیب ۲۵، ۱۸، ۱۵، ۱۲، ۱۰، ۸، ۶، ۴، ۲ و ۱ امتیاز کسب میکنند و در نهایت در پایان فصل، با جمع امتیازات همه رالیهای برگزار شده، نفرات برتر سال معرفی میشوند.
رالی تهران – همدان
کلوپ رالی ایران زیر نظر کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، مسئول برگزاری این مسابقات بود. شرکتکنندگان در این رالی روز چهارشنبه ۷ خرداد، یک روز پیش از آغاز رالی، در کلاس توجیهی شرکت کردند و رالی روز پنجشنبه ۸ خرداد راس ساعت ۹:۰۱ از رواقمال تهران استارت خورد.
مسیر و زمانبندی
مسیر رفت از تهران به همدان که از شهر اراک عبور میکند، انتخاب شده بود و شرکتکنندگان پس از حدود ۵ ساعت رانندگی به خط پایان در هتل باباطاهر همدان رسیدند. روز دوم رالی (جمعه ۹ خردادماه) از هتل باباطاهر همدان آغاز شد و مسیر برگشت به تهران از جادههای زیبای استان قزوین و سپس البرز عبور کرد. مسیر طولانیتری برای روز دوم در نظر گرفته شده بود و پس از ۶ ساعت رانندگی، شرکتکنندگان به خط پایان در رزمال تهران رسیدند.
کلاسهای مختلف و حضور خودروهای کلاسیک
مجموع شرکتکنندگان در ۳ کلاس همگانی، پیشرفته و کلاسیک به ۷۵ خودرو میرسید و ردهبندی و امتیازات هر کدام بهصورت جداگانه محاسبه و اعلام شد. برای نخستینبار، خودروهای کلاسیک بهصورت جداگانه و در یک کلاس اختصاصی در این رالی به رقابت پرداختند. پیش از این، حضور خودروهای کلاسیک در مسابقات رالی محدود بود و بهصورت تخصصی، کلاسی برای آنها در نظر گرفته نمیشد.
دکتر رامین صالحخو، رئیس انجمن وسایلنقلیه تاریخی ایران، در مراسم خط استارت رالی تهران – همدان با اشاره به بهبود وضعیت خودروهای کلاسیک در کشور گفت: «وضعیت خودروهای کلاسیک در کشور و نحوه حفظ و نگهداری آنها روز بهروز در حال بهبود بوده و امروز شاهد حضور پرشور خودروهای کلاسیک در برنامههای اینچنینی هستیم.»
توجه به خودروهای کلاسیک
حضور پیشکسوتان اتومبیلرانی ایران، از جمله آقایان اعتمادی، باوفا و خراسانی، در رالی تهران – همدان به این رویداد اهمیت ویژهای بخشید. همچنین، بیوک جدیری، راننده پیشکسوت و پر افتخار مسابقات اتومبیلرانی با بامو ۲۰۰۲ معروف خود که به شماره ۱ مزین شده بود، جذابیتهای رالی را برای شرکتکنندگان جوان بیشتر کرد.
مدلهای کلاسیک و با ارزش بامو، مرسدسبنز، مینی و … با رنگبندیهای متنوع، حال و هوای خاصی به رالی تهران – همدان بخشیده بود. این خودروها نه تنها نمایانگر تاریخچه و فرهنگ خودروسازی کشور هستند بلکه به عنوان نمادهایی از هنر و طراحی در دنیای اتومبیل به شمار میروند.
تأثیرات فرهنگی و اجتماعی رالی
رالی تهران – همدان تنها یک مسابقه خودرویی نیست، بلکه به ترویج فرهنگ رانندگی ایمن و مسئولانه و همچنین احترام به محیط زیست و طبیعت کمک میکند. شعار «ما با طبیعتیم» بهخوبی نشاندهنده این امر است که برگزارکنندگان به حفظ محیط زیست و فرهنگسازی در این زمینه اهمیت میدهند. تردد خودروهای حاضر در رالی در خیابانها و جادههایی که به استیکرهای شمارهگذاری، اسپانسری و نشان مسابقات رالی مزین شده بودند، توجه عابران و سرنشینان سایر خودروها را بهخود جلب میکرد و فرصتی برای تعامل و گفتوگو درباره خودروها و فرهنگ رالی فراهم میساخت.
نتیجهگیری
رالی تهران – همدان با استقبال خوب شرکتکنندگان و حضور خودروهای کلاسیک، نشاندهنده رشد و توسعه فرهنگ رالی در ایران است. این رویداد نه تنها فرصتی برای رقابت و نمایش توانمندیهای خودروها فراهم کرد، بلکه به ترویج عشق و علاقه به خودروهای کلاسیک و حفظ میراث خودرویی کشور نیز کمک کرد. با برنامهریزیهای آینده کلوپ رالی ایران، میتوان امیدوار بود که این نوع رویدادها بهطور مستمر برگزار شده و به غنای فرهنگ اتومبیلرانی در کشور افزوده شود.
به طور کلی، برگزاری رالی تهران – همدان نه تنها برگزاری یک مسابقه است، بلکه یک جشنوارهای از فرهنگ، تاریخ و هنر خودروسازی ایران به شمار میرود که میتواند به توسعه گردشگری و جذب علاقهمندان به این حوزه کمک کند. در نهایت، این رویداد میتواند به تقویت دوستی و همکاری میان علاقهمندان به خودرو و رانندگی در کشور منجر شود.