بررسی دوکاتی استریتفایتر V4 S ۲۰۲۵
دوکاتی استریتفایتر V4 S مدل ۲۰۲۵ حالا بیش از هر زمان دیگری به برادر پوشیدهاش، پانیگاله V4 S، شبیه شده است. این موتورسیکلت عریان که برای اولین بار در دسامبر گذشته معرفی شد، به لطف طراحی جدید و بهروزرسانیهای گسترده، نهتنها یک سوپربایک بدون بدنه است، بلکه تجربهای لذتبخشتر در خیابان ارائه میدهد. این مدل که از فناوریهای توسعهیافته توسط تیم مسابقهای دوکاتی کورس بهره میبرد، از یک بازوی چرخ عقب توخالی جدید، قاب جلویی با سفتی کمتر، و سیستم الکترونیکی بهبودیافته برخوردار است که آن را به یکی از پیشرفتهترین استریتفایترها تبدیل کرده است. دوکاتی ما را به پیست خیابانی مونتبیانکو در ایتالیا دعوت کرد تا این موتور را در یک محیط کنترلشده آزمایش کنیم و ببینیم آیا این تغییرات واقعاً ارزشش را دارند یا خیر.
مشخصات کلیدی دوکاتی استریتفایتر V4 S ۲۰۲۵
- موتور: ۱۱۰۳ سیسی، V4 دسموسدیچی استراداله، خنکشونده با مایع
- قدرت: ۲۱۴ اسببخار در ۱۳۵۰۰ دور در دقیقه
- گشتاور: ۹۱ پوند-فوت در ۹۵۰۰ دور در دقیقه
- وزن: ۴۱۶ پوند (خشک)
- فاصله بین دو محور: ۵۸.۸ اینچ
- قیمت: ۲۷۹۹۵ دلار
طراحی و ارگونومی
طراحی استریتفایتر V4 S جدید بهطور کامل بازنگری شده تا ارتباط بهتری بین موتور و سوارکار ایجاد کند. مخزن سوخت حالا باریکتر است و به سوارکار اجازه میدهد پاهایش را محکمتر نگه دارد، در حالی که زین با فوم ضخیمتر و سطح صافتر، راحتی بیشتری فراهم میکند، بهویژه برای سواریهای طولانیتر. دستهها ۱۰ میلیمتر به سمت سوارکار نزدیکتر شدهاند و به لطف گیرههای جدید، ارتفاعشان افزایش یافته است. این تغییرات ارگونومیک، همراه با جابهجایی جزئی پدالها، حس بهتری در هنگام سواری ایجاد میکند و کنترل را چه در خیابان و چه در پیست بهبود میبخشد. در مقایسه با مدل قبلی، این نسخه حس تعادل بیشتری دارد و به سوارکار اجازه میدهد تا با اطمینان بیشتری آن را به سمت محدودیتهایش ببرد.

دوکاتی همچنین بالههای کوچکتر و سادهتری را در این مدل به کار برده که به گفته آنها، همچنان نیروی رو به پایین کافی برای پایداری در سرعتهای بالا تولید میکند، بدون اینکه ظاهر بیش از حد تهاجمی پانیگاله را داشته باشد. این موتور با رنگ جدید قرمز مات و گزینههای سیاه یا خاکستری عرضه میشود و حس یک ماشین خیابانی واقعی را حفظ کرده است.
موتور و عملکرد
قلب تپنده استریتفایتر V4 S همان موتور ۱۱۰۳ سیسی V4 دسموسدیچی استراداله است که حالا ۲۱۴ اسببخار قدرت تولید میکند، یعنی ۶ اسببخار بیشتر از مدل قبلی. این افزایش قدرت از توربوشارژرهای بازطراحیشده و سیستم اگزوز بهبودیافته به دست آمده که فشار معکوس را کاهش میدهد. گشتاور در ۹۱ پوند-فوت ثابت مانده، اما نحوه انتقال آن به لطف سیستم جدید کنترل سوپاپها و نقشهبرداری دقیقتر، نرمتر و قابلکنترلتر شده است. این موتور در دورهای بالا غرش میکند و صدایی تولید میکند که به گفته دوکاتی، از موتورهای موتوجیپی الهام گرفته شده است – عمیق، خشن و کاملاً اعتیادآور.
در پیست مونتبیانکو، این قدرت بهطور کامل به نمایش درآمد. شتاب صفر تا ۶۰ مایل در ساعت در کمتر از ۳ ثانیه انجام میشود و حداکثر سرعت بهراحتی از ۱۶۰ مایل در ساعت فراتر میرود، البته در یک محیط کنترلشده. با این حال، چیزی که واقعاً印象 میگذارد، قابلیت استفاده از این قدرت است. سیستم جدید “مشاهدهگر وسیله نقلیه دوکاتی” (Ducati Vehicle Observer) که از فناوری مسابقهای گرفته شده، رفتار موتور را در زمان واقعی پیشبینی و تنظیم میکند و انتقال قدرت را حتی در پیچهای تند، نرم و قابلپیشبینی نگه میدارد.
الکترونیک و کنترل
دوکاتی بار دیگر با بسته الکترونیکی خود در استریتفایتر V4 S سنگ تمام گذاشته است. این مدل از یک IMU ششمحوری استفاده میکند که ABS حساس به زاویه خم شدن، کنترل کشش، کنترل چرخش، و کنترل ترمز موتور را مدیریت میکند. برای سال ۲۰۲۵، دوکاتی سیستم DVO را معرفی کرده که از الگوریتمهای پیچیده برای پیشبینی دینامیک موتورسیکلت استفاده میکند و به گفته آنها، دقت مداخلات الکترونیکی را تا ۳۰ درصد افزایش میدهد. چهار حالت سواری – خیس، خیابان، اسپرت، و مسابقه – به شما اجازه میدهند تا رفتار موتور را با شرایط تنظیم کنید، در حالی که یک حالت کاملاً جدید “قدرت کامل” تمام ۲۱۴ اسببخار را بدون محدودیت در هر دنده آزاد میکند، بهجز دنده اول که کمی محدود شده تا از بلند شدن چرخ جلو جلوگیری شود.
صفحه نمایش TFT رنگی ۵ اینچی حالا روشنتر است و اطلاعات را با وضوح بیشتری نشان میدهد، از جمله یک تایمر دور جدید که برای پیستسواران حرفهای طراحی شده است. همه این Ascendant این تنظیمات بهصورت دستی قابل تنظیم هستند و به شما اجازه میدهند تا دقیقاً همان چیزی را که میخواهید، انتخاب کنید.
شاسی و تعلیق
شاسی استریتفایتر V4 S برای عملکرد بهینه در پیست بازطراحی شده است. قاب جلویی با سفتی جانبی کمتر، همراه با بازوی چرخ عقب توخالی جدید، پایداری را در سرعتهای بالا افزایش میدهد و در عین حال به سوارکار اجازه میدهد تا با تلاش کمتری جهت را تغییر دهد. تعلیق اوهلینز Smart EC 3.0 کاملاً قابل تنظیم است و بهصورت خودکار بر اساس ورودیهای IMU تنظیم میشود و سواری را چه در خیابان و چه در پیست نرم و کنترلشده نگه میدارد. ترمزهای برمبو استایما R با دیسکهای ۳۳۰ میلیمتری در جلو، قدرت توقف فوقالعادهای ارائه میدهند و حس و بازخورد خوبی به سوارکار میدهند.

تجربه سواری
در پیست مونتبیانکو، استریتفایتر V4 S مانند یک رویا عمل کرد. ورودی به پیچها سریع و دقیق است، به لطف چرخهای فورجشده سبک و لاستیکهای پیرلی دیابلو سوپرکورسا SP. در خط مستقیم، موتور V4 مانند یک موشک احساس میشود و بهراحتی از پیچهای تند به سرعتهای بالا میرسد، در حالی که بالهها و شاسی جدید پایداری را حفظ میکنند. در سرعتهای پایینتر، مانند آنچه در خیابان انتظار میرود، این موتور به طرز شگفتانگیزی قابلکنترل است. ارگونومی بهبودیافته و زین راحتتر، سواریهای طولانیتر را قابلتحملتر میکند و فقدان محافظ باد، که مشخصه یک موتور عریان است، در سرعتهای شهری کمتر آزاردهنده است.
با این حال، این موتور برای همه مناسب نیست. ارتفاع زین ۳۳.۵ اینچی و وزن ۴۱۶ پوندی آن ممکن است برای سوارکاران کوتاهتر یا کمتجربهتر کمی چالشبرانگیز باشد. همچنین، در سرعتهای بالای بزرگراهی، فقدان محافظ باد میتواند خستهکننده باشد و مصرف سوخت آن چندان اقتصادی نیست – چیزی که با توجه به عملکردش قابلانتظار است.
جمعبندی
دوکاتی استریتفایتر V4 S مدل ۲۰۲۵ یک شاهکار مهندسی است که مرزهای یک موتورسیکلت عریان را جابهجا میکند. این موتور عملکرد سوپربایک را با راحتی و قابلیت استفاده در خیابان ترکیب میکند و آن را به گزینهای ایدهآل هم برای علاقهمندان به پیست و هم برای سوارکارانی که به دنبال یک موتور خیابانی با شخصیت هستند، تبدیل میکند. با قیمت ۲۷۹۹۵ دلار، ارزان نیست، اما برای چیزی که ارائه میدهد – قدرت بیرقیب، فناوری پیشرفته، و طراحی خیرهکننده – ارزشش را دارد. این یک پانیگاله بدون بدنه نیست؛ بلکه یک استریتفایتر واقعی است که برای بهترین عملکرد در هر دو دنیا ساخته شده است.
بدون نظر! اولین نفر باشید