اطلاعیه سازمان هواپیمایی درباره ایرلاین بابک زنجانی
اخیراً سازمان هواپیمایی کشوری اطلاعیهای درباره ایرلاین تازه تأسیس «دات وان» صادر کرده است. این ایرلاین وعده ورود ۳۲ فروند هواپیما به ناوگان هوایی ایران را داده بود که این خبر در روزهای اخیر به شدت مورد توجه رسانهها و افکار عمومی قرار گرفته است.
یکی از مدیران این هلدینگ، که به بابک زنجانی، تاجر جنجالی و متهم به فساد مالی مرتبط است، در فروردینماه اعلام کرده بود که این شرکت موفق به دریافت مجوز راهاندازی ایرلاین شده است. مدیرعامل آوان ریل، که به عنوان یکی از زیرمجموعههای این هلدینگ فعالیت میکند، همچنین از ورود این ۳۲ هواپیما تا پایان اردیبهشت خبر داده و اظهار کرده بود که اولین فروند از این هواپیماها با عمر کمتر از ۱۰ سال، اوایل اردیبهشت به کشور وارد خواهد شد.
با این حال، معاون اجرایی حوزه ریاست سازمان هواپیمایی کشوری به تازگی تأکید کرده است که تا زمانی که این هواپیماها به کشور وارد نشده و مراحل ثبت (ریجستر) آنها انجام نشود، هیچ مجوز عملیاتی برای ایرلاین «دات وان» صادر نخواهد شد. او همچنین خاطرنشان کرد که تاکنون هیچ هواپیمایی از این شرکت به ایران نیامده و سازمان هواپیمایی هیچ ادعایی را تأیید نکرده است. این اظهارات در حالی بیان میشود که سازمان هواپیمایی کشوری در حال تغییر دستورالعملهای مربوط به صدور مجوز برای ایرلاینها است.
معاون اجرایی سازمان هواپیمایی در ادامه توضیح داد که روند بررسی درخواستهای تأسیس ایرلاین تسهیل شده و اکنون تمرکز بیشتری بر روی صلاحیت مدیرعامل و معاونتهای تخصصی دارد. با این تغییرات، متقاضیان میتوانند درخواست خود را از طریق درگاه مجوز دولت ثبت کنند و در صورت تأمین شرایط لازم، موافقتنامه اولیه با اعتبار ۶ ماهه دریافت نمایند. وی همچنین به وضعیت ایرلاین دات وان اشاره کرد و گفت که این شرکت باید انتظارات فنی و قانونی را تأمین کند تا در نهایت مجوز بهرهبرداری عملیاتی صادر شود. این فرآیند شامل صحتسنجی ادعاهای مطرحشده نیز خواهد بود.
با توجه به این تحولات، به نظر میرسد که ورود ایرلاین «دات وان» به ناوگان هوایی ایران با چالشهای جدی مواجه است و باید دید آیا این شرکت قادر خواهد بود شرایط لازم برای دریافت مجوزهای عملیاتی را فراهم کند یا خیر. انتظار برای ورود اولین هواپیماهای ایرلاین دات وان همچنان ادامه خواهد داشت و باید منتظر ماند تا ببینیم آیا این شرکت موفق به عبور از مراحل قانونی و فنی خواهد شد یا خیر.
در هفتههای گذشته، خبرهای متعددی درباره بازگشت بابک زنجانی به عرصه اقتصادی از طریق سرمایهگذاری ۶۱ هزار میلیارد تومانی در پروژههای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و راهاندازی شرکت هواپیمایی دات وان منتشر شد. این موضوع به نوعی زنگ خطری برای افکار عمومی و نهادهای نظارتی به شمار میآید، زیرا زنجانی به عنوان یک شخصیت جنجالی که به فساد مالی و بدهیهای کلان به دولت شناخته میشود، هنوز در کانون توجه قرار دارد.
چندی قبل، فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، در واکنش به سئوالات متعدد خبرنگاران در خصوص وضعیت مشارکت بابک زنجانی در پروژههای وزارت راه و شهرسازی بیان کرد که هنوز هیچ قراردادی امضاء نشده و صرفاً تفاهمنامه اولیه بین طرفین مبادله شده است. این اظهارات به نگرانیها درباره شفافیت فعالیتهای اقتصادی زنجانی دامن زده و نشاندهنده عدم وضوح در روند تسویه بدهیهای هنگفت او به شرکت نفت است.
برخی منابع، فضاسازیهای اخیر در خصوص بازگشت زنجانی به فعالیتهای اقتصادی را بخشی از سناریوی تبلیغاتی او برای عادیسازی فعالیتهای اقتصادیاش در آینده تلقی میکنند. همچنین، اظهارات مدیرعامل شرکت نفت و رئیس کل بانک مرکزی درباره بدهیهای زنجانی، بر ابهامات و سؤالات بیپاسخ در این زمینه میافزاید. به نظر میرسد که آینده فعالیتهای اقتصادی زنجانی و ایرلاین «دات وان» در هالهای از ابهام قرار دارد و نیازمند نظارت و شفافیت بیشتری از سوی نهادهای مربوطه است.
بدون نظر! اولین نفر باشید